В інформаційному просторі є багато статей, роздумів, заміток, та що там, книг, про те, що робить компанію лідером: фінансові показники, маркетингові показники, рівень підготовки команди тощо.

Дана замітка не про це. Вона про те, наскільки маркетинг може допомогти компанії стати лідером на ринку. Зазвичай компанії, у яких правильно побудована структура маркетингу, а генеральний директор/СЕО /власник є не тільки головним ідеологом, а й основним маркетологом, і є лідерами. Про такі компанії говорять, що вони marketing driven companies.

Уявімо бізнес без маркетингу. Чи має він право на життя? Звісно так. Є особливості:

- бізнес без маркетингу однозначно займе своє місце в окремо взятій ніші, адже від самого спочатку в нього була закладена ідея;

- бізнес без маркетингу навіть зміцниться у своїх позиціях;

- можливо, бізнес без маркетингу навіть диверсифікує канали продажів. Наприклад, продавав тільки офлайн — стане онлайн, продавав тільки як виробник — стане ще й як дистриб'ютор;

- може, бізнес без маркетингу навіть поглибиться у свої продукти і максимально доведе їх до досконалості.

Здогадуєтеся, що станеться далі? Найімовірніше, бізнес упреться в скляну стелю, і настане стагнація. Одні й ті ж клієнти, ті самі ніші, стихійні дії, несистемність і практична неможливість якісно нового ривка. Чи треба говорити, що з таким станом речей компанія навряд чи зможе зайняти лідируючі позиції, якщо не брати до уваги винятки, наприклад, природну монополію або тимчасово сформований ринок продавця.

А тепер поміркуймо про бізнес, у якому є маркетинг:

- перш за все, у бізнесу є стратегія, яка служить ідеї, що була закладена в нього від початку;

- стратегія визначається мінімум на 3 роки, краще на 5 років, і її можна переглядати;

- за наявності стратегії ми можемо вести мову про цілі, плани, KPI, ROI;

- до всіх цілей і планів є аналітика як ринкова (зовнішня), так і внутрішня, яка дозволяє порівняти власний бізнес з іншими на ринку, а бізнес нинішній із тим, що робили вчора;

- бізнес чітко розуміє портрет цільової аудиторії і те, як він може бути їй корисним зі своїм продуктом/послугою, які проблеми ЦА вирішує, які больові відчуття знімає, як робить життя якісно кращим;

- за наявності маркетингу і його інструментів бізнес може освоювати нові сегменти, займати все більше «своїх» ніш і системно рости з року в рік;

- за наявності маркетингу у бізнесу з'являється набагато більше інструментів для досягнення своїх цілей, ніж без нього: створення цінності продукту/послуги, експериментальний маркетинг, шоковий маркетинг, емоційний маркетинг, woman-маркетинг, human-маркетинг — тема для великої окремої статті;

- за наявності маркетингу бізнес має свій бренд, а отже, й цінності, ключові меседжі, візуальний ряд, які згодом лягають у продуману комунікаційну стратегію (з урахуванням портрета ЦА, звичайно ж). Чи варто тут ще раз говорити про те, що, якщо немає бренду, значить, ви не існуєте в нашу епоху масового ринку. До речі, та ж історія і з людьми: навряд чи ми зарекомендуємо себе без особистого бренду;

- нарешті, з огляду на зазначене вище, у бізнеса з маркетингом є система: його не гойдає з боку в бік, він не «грає» тільки в цінові війни, він не присутній лише в окремо взятому сегменті/ніші й не комунікує з одними і тими ж клієнтами;

- маркетинг — це не витратна функція, як може здаватися на перший погляд. Маркетинг вкладає гроші в купівлю майбутнього: збільшення частки ринку, масштабування бізнесу, диверсифікацію бізнесу, задоволення не лише поточних, але і майбутніх потреб своєї ЦА. А якщо хочете подивитися на миттєвий заробіток маркетингу — це відділ продажу. Так-так, адже вони є тактичним продовженням стратегії. Хоча для маркетингу — це вже вчора. Поки менеджери з продажу продають сьогодні, маркетинг розмірковує, як і що вони будуть продавати через рік або два.

А тепер увага: запитання! Як ви думаєте, у якого бізнесу більше шансів стати лідером на ринку? Думаю, відповідь очевидна :)

Підбиваючи підсумки, розповім жарт. З підслуханої розмови в офісі між маркетологом і менеджером з продажу:

— Слухай, маркетинг же тільки витрачає, правильно?

Маркетолог почервонів, позеленів і оторопів.

— Ні, ну ти не гнівайся так відразу. Я просто міркую, як маркетинг зробити прибутковим!

Юлія Каменєва, директор з маркетингу LNZ Group